vrijdag 29 januari 2010

Sweatervest



Het patroon komt uit de Herfst Ottobre van 2005. Het is het herenvest geworden. Menno is met zijn 15 jaar inmiddels al langer dan ik, maar groeien in de breedte...........ho maar.
Daar ik het risico niet wilde lopen dat hij hem niet ging dragen( ik weet het......een hele gok) heb ik hem zowat identiek gemaakt aan de vesten die hij nu draagt.
Het was wel een vest met hindernissen. Eerst moest het patroon aangepast worden. De kleinste maat was 48; ik heb het ongeveer 2 maten moeten verkleinen. Mn. de breedte. Heb er telkens maar een goed passend bestaand vest erbij gehouden voor de maten. De rits aan de voorkant loopt in het patroon door in de capuchon, maar deze heb ik laten lopen tot aan de halsrand. Vergde ook weer de nodige aanpassingen.
Toen de afdeling fournituren. De rits(blokrits van 60cm) was niet op voorraad in de winkel en moest besteld worden(weer een week verder). De hals wilde ik aan de binnenkant met donkerbruin band afwerken. Kon nergens aan het juiste donkerbruin komen(jeetje, dan zie je pas hoeveel kleuren bruin er zijn). De fourniturenkraam in Elst was mijn redding. Daar hadden ze precies de goede kleur bruin.
Toen nog de veter die door de grote nestels moest. Een wat bredere (platte)veter leek me het mooist. Niet denken dat je daar aan kan komen. Jaaa, wel in het grijs en zwart, maar dus niet in het bruin. Grrrr, het hele winkelcentrum heb ik wel gehad.
Toch nog maar eens op internet gekeken en ja hoor daar hadden ze van die brede veters. Alleen stond er bij bruin/zwart. Binnen 1 dag al in huis, maar ........ niet de breedte die ik besteld had.
Hij was nou ook weer niet supersmal en stond er toch wel leuk bij. Heb het er maar bij gelaten. Sommige delen op het vest(zakken, mouwen,capuchon) wilde ik doorstikken met de cover, maar dan de siersteek aan de goede kant van de stof. Eerst wilde het covertje niet meewerken(te lang stil gestaan denk ik) , maar toen ging hij toch los. Het was wel even een gegoochel om het sierstiksel op de goede plek te krijgen. Poepoe, "even" een vest maken. Maar goed, het is m'n hobby hè en al met al ben ik dik tevreden met het resultaat.

1 opmerking:

Lilian zei

al het werk was het dan wel waard! Het is een prachtig vest geworden!